Digitalisering av Spillbransjen

Mitt forhold til spill
Da jeg gikk på videregående skole var det noen ganger min vennegjeng kom sammen og bestemte seg for å spille monopol. Dette var alltid morsomt siden noen alltid dro det litt mer ekstremt enn spillet var designet for. Etter videregående skole dro vi til alle kanter av landet og det var ikke like lett å samles for å spille monopol lenger. Det var etter dette av vi begynte å finne andre måter å kommunisere på. Vi var fortsatt den gjengen som var interesert i spill, derfor ble det til at vi fant spill vi kunne spille sammen uten å måtte være fysisk sammen. Vi begynte derfor å spille spill på nett.

Spill forlater stuen
Vi vet at spill har vært en del av menneskenes kultur lang tilbake i tid, uten at vi kan si med sikkerhet hvor langt tilbake og med hvilket spill det begynte. Etterhver som menneskene utviklet seg, utviklet også spillene seg, vi spiller fortsatt klassikere som «stigespillet», «sjakk» og «ludo». Men vi har utviklet spill til å bli noe mer, gjennom historien har spill blitt til «Ticket to Ride», «Monopol» eller «Cluedo» og mye mer. Vi har mange avanserte spill, men etterhvert som teknologien ble utviklet ble spill noe helt annet. Nå er ikke spill bare noe man sitter sammen å gjøre rundt et bord, nå har spill blitt til noe man kan gjøre alene, eller sammen med andre, selv uten å være i sammet rom som andre.

Det første steget til det digitale mer individuelle var når du fikk de første spillautomatene der du skulle slå en datamaskin. Dette fortsatte selv når spillene ble mer avanserte som Zelda, Donkey Kong og Pacman. Det var fortsatt det sosiale med det at man konkurrere med å få høyeste poengsum.

Spill kommer tilbake til stuen
Det neste steget var hjemmekonsoller, enten det var på egne konsoller eller på datamaskinen. Venner kom hjem for å spille hverandres spill, konkurrere eller spille mot hverandre. Det var nå det sosiale ved spill begynte å komme tilbake. Konsollene ble også mer bærbare som for eksempel Gameboy, som man kunne ta med over alt. Men etterhvert som teknologien har utviklet seg, er nå nesten alle spill fra de forskjellige konsollene tilgjengelige på datamaskinen.

Om man spiller på lag eller mot hverandre kan man nå sitte å spille sammen med sine venner selv om de er et annet fysisk sted i landet, eller til og med verden. Spilling på internett har nå blitt en ny måte å holde kontakten med venner, folk møtes man ikke bare fysisk, men også digitalt. Mange har nå venner over hele verden, noen man aldri har møtt før. Digitalisering har hjulpet spill med å bli mer utbredt, relevante og avanserte. På grunn av digitalisering finner du de med samme interesse og en enkeltperson finner ut at han kanskje ikke er alene med denne interessen.

Konklusjon
Det som er viktig å ikke glemme er at spill har kommet for å bli. Når man snakker om spill i dag er det ikke bare brettspill, men også digitale spill og de er to forskjellige kategorier. Oftest når man snakker om spill i dag er det de digitale spillene som nå kommer til tankene.

One thought on “Digitalisering av Spillbransjen

  1. Hei!
    Dette var et fint og informativt innlegg. Jeg liker veldig godt at du har delt inn i mindre avsnitt og at du har brukt underoverskrifter. Fint om du videre legger inn kilder i innleggene dine når du bruker det, enten ved å legge inn lenken i teksten der du har brukt kilden, eller som kildeliste nederst i innlegget.
    Gleder meg til å lese flere av innleggene dine!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *