Kunstig Intelligens – Hvordan AI bli brukt i spillbransjen

Hva er kunstig intelligens?
Kunstig intelligens, kalles på engelsk «Artificial Intelligence» men blir ofte forkortet til AI. Kunstig intelligens er når maskiner utvider menneskelige evner, som sanser, forståelse, handlinger og læring.

Eksempler:

  • Kunstig syn, når datamaskinen identifiserer objekter. Et eksempel på når kunstig syn blir brukt er ansiktsgjenkjenning.
  • Chatteboter, som ofte er brukt av bedrifter. Når kunden har et vanlig spørsmål så kan de stille det til en chattbot og kanskje få svar.
  • Naturlig språkbehandling, dette blir ofte brukt får å identifisere elementer i tekster. Det er dette som skiller søppel e-post fra legitim e-post.
  • Robot som blir brukt i ubemannet lufttøy, som støvsuger og gressklipper eller på fabrikker der de jobber sammen med mennesker.
  • En viktig ting som kunstig intelligens brukes til er maskinlæring. Det er når maskinen lærer av erfaring, når datamaskinen oppdager mønstre og benytter dette mønsteret.
Photo by Alex Holyoake on Unsplash
Photo by Alex Holyoake on Unsplash

Kunstig intelligens i spill
Deepmind er et selskap som brukte kunstig intelligens i spill, de skapte et sjakkprogram som heter «Alphazero». Forskerne lærte Alphazero reglene i sjakk og så satte programmet i gang på egenhånd, Alphazero mot seg selv og lærte sine egne strategier som ikke hadde blitt programmert inn.

Deepmind fortsatte og brukte kunstig intelligens til å lære seg skytespillet Quake 3 Team som er et multiplayer spill. Her prøver de å få separerte kunstig intelligens- agenter til å samarbeide som et team.

Kunstig intelligens har nå kommet så langt at en AI-robot har klart å slå et profesjonelt lag av menneskelige spillere i DOTA 2 og Starcraft 2. De 5 botene som vant i DOTA 2 trente ikke mot mennesker, men mot kloner av seg selv. Forbedringene kom fra skalering av eksisterende algoritmer.

Når man er bekymret over hvordan AI kan påvirke spill i fremtiden er det mange spill det ikke er nødvendig å bekymre seg over. Eksempler på dette er klassikerne som sjakk, kortspill eller puslespill. De spillene som sannsynligvis kommer til å bli mest påvirket er de handlingsbaserte spillene. Når man kan velge mellom forskjellige retninger man vil historien skal gå og da forandrer historien seg etter hvilken retning du tok. Når man får AI kan man få flere retninger og kanskje mer personlige, det mange er redde for er at man mister litt av det som knytter spillerne sammen siden man ikke lenger får samme spillopplevelse.

Konklusjon
Kunstig intelligens kommer nok til å åpne mange mulgheter innenfor spillindustrien. Men mange spill kommer ikke til å bli påvirket av kunstig intelligens, som de gamle klassikerne. Her er det nok å vente spent å se hva som skjer og håper at verden ikke blir tatt over av roboter med det første. 😉

Kildeliste
https://unsplash.com/

3 thoughts on “Kunstig Intelligens – Hvordan AI bli brukt i spillbransjen

  1. Veldig lettleselig og interessant innlegg – jeg skulle gjerne mest mer om dette temaet! Hadde også vært nyttig å ta med bilder som passer til eksemplene du tok opp 🙂 Liker godt at du har skilt avsnittene med undertitler som gjør testen mer ryddig.

  2. Du har en interessant twist på temaet AI, det er gøy å lese noe annerledes! Du tar opp spennende eksempler og forklarer veldig godt.

    Et tips er å nevne at du knytter kunstig intelligens til spill i tittelen din, det vil da være lettere å finne innlegget ditt for folk som er interessert i det samme. Husk at det du skriver av søkeord i tittelen betyr mer enn det du skriver i teksten.

    Det er supert at du har brukt så mange kilder, og at du oppgir de! Det kan være en fin løsning å lenke til kildene der du har brukt de i teksten også, så leserne lett kan finne mer utfyllende stoff hvis de er interesserte!

    Jeg synes du skriver gode innlegg, og gleder meg til å følge deg videre:D

Legg igjen en kommentar til Frida Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *