Photo by Markus Spiske on Unsplash

Business Model Canvas


Business Model Canvas er et rammeverk og et verktøy som er mye brukt blant entreprenører for å forstå forretningsmodeller. Du har ni blokker der du fyller ut de 9 grunnkomponentene.

https://www.businessmodelsinc.com/about-bmi/tools/business-model-canvas/

9 Grunnkomponenter

  1. Kundesegmenter
    • hvem tilbyr du til?
      • Hvem vil vi fokusere på? For eksempel, er denne kundegruppen villig til å betale ekstra for bedre kvalitet eller begrenset antall produkter?
  2. Verdiløfte
    • hva er det du tilbyr?
    • Er det et fysisk produkt, en tjeneste eller et data basert produkt?
    • Verdien kan også variere om den er:
      • Kvalitativ: design eller kundeerfaring
      • Kvantitativ: pris eller hvor lang tid service tar
  3. Kanaler
    • hvordan og hvor er det du når kundene dine?
    • Kommunikasjonen kan bli gjort gjennom internett. Det er distribusjonen som er mer komplisert. Den vanligste formen for distribusjon er når bedrifter sender produktene sine til butikker, da kan kundene evaluere produktene og selgerne kan overtale kundene til å kjøpe produkter.
  4. Kunderelasjoner
    • hvordan skal du forholde deg til kundene dine?
      • Personlig kontakt – når et av personale knytter et personlig bånd med kunden.
      • co-creation – når business prosessen er gjort i samarbeid med kundene.  
      • Communities – Organisasjoner kan gi muligheten for kunder til å bli med i en online community. Der de kan dele erfaringer og kunnskap.
      • Personlig assistens – direkte kontakt med selger under eller etter salget.
      • Selv service – gir kunden mulighet til å gjør mye på egenhånd.
      • Automatisk service – automatisk prosesser.
  5. Inntektsstrøm
    • hvordan ser inntekten din ut? Hvem kommer den fra?
      • Subsciption model – du melder deg inn i en service.
      • Bait and hook model – selvet produktet er billig men så må du kjøpe ekstra produkter for å fullføre hovedproduktet.  
      • Entery or freemium model – produktet er nesten eller gratis men inneholder reklame
      • Ad model – nettsider eller apper som inneholder reklame
      • Auction model – her betaler kundene bare det de er villige til å betale, men man kan risikere å ikke få produktet.
      • Brokerage model – her er det en som finner selgere og kunder og får dem sammen, bringer også med ekstra informasjon og ekspertise.
      • Sale of user data – når man selger dataen til brukerne sine. Eller hvis man har en konkurranse og brukerne må fylle inn informasjon.
      • Yield management – prisen forandrer seg etter etterspørsel eller hvor mye som er igjen.
  6. Ressurser
    • hva er det du trenger?
      • Fysiske, økonomiske, kunnskap eller menneskekraft.  
  7. Nøkkelaktiviteter
    • hva er det du må gjøre?
    • De viktigste stegene organisasjonen må ta for å nå målene.
  8. Samarbeidspartnere
    • hvem er det som skal hjelpe deg til det du ikke skal gjøre?
    • De organisasjonene som bedriften velger å jobbe med får å optimalisere businessen.
  9. Kostnader
    • hvilke kostnader har du? Hvor kommer de fra? Hva koster de?
    • Alle elementer som følger med business modellen kommer til en pris. Her gjelder det å få lavest mulig pris, selv om man vil skille seg fra andre ved å selge dyrere produkter må man fortsatt prøve å få kostnadene ned.  

Hvordan bruker Business Model Canvas

Buisness model canvas er lettvint og man ender ikke opp med å drukne i detaljer. Man får det mest grunnleggende man trenger å vite på en side. Men siden den er så enkel får man ikke en dybdeforståelse som de mer tradisjonelle forretningsmodellene gir.

Når jeg har behov for å gå i dybden, tar jeg BMC som utgangspunkt, og lager en mer tradisjonell plan.
– Kai Roer 

Business Model Canvas er en visuell modell, så du kan også fylle rutene med tegninger istedenfor med tekst. Modellen kan brukes til å få oversikt over forretningsplanen eller fungere som selve forretningsplanen.

Kilde:
Visser, Marjolein, Berend Sikkenga & Mike Berry. 2018. Digital Marketing Fundamentals – from strategy to ROI. Nordhoff Uitgevers.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *