Photo by Ian Schneider on Unsplash

Hiten Shah – How to Build a Brand from Nothing (Oversatt til norsk)


Denne uken fikk vi i oppgave å velge et blogginnlegg som vi skulle oversette fra engelsk til norsk. Jeg valgte da Hiten Shah blogginnlegg «How to Build a Brand From Nothing» for min oppgave. Grunnen til at jeg valgte dette blogginnlegget var fordi jeg syns det var interessant. Vi jobber med en eksamen der vi skal opprette en egen nettbutikk og forhåpentligvis selge produkter. Da er det Hiten Shah skriver om relevant og nyttig å vite.
Det var et faglig blogginnlegg på engelsk, det blir fort veldig tungt og slitsomt å lese, men dette blogginnlegget var skrevet på en lett leselig måte så det var helt greit å lese.

Jeg har oversatt Hiten Shah sitt blogginnlegg, så alt av bilder og sitater tilhører han.

Hvordan å Bygge en Merkevare fra Ingenting

I Leo Widrich sine første måneder som medinvestor av Buffer skrev han 2-3 gjesteblogginnlegg hver dag. Han ble ansatt I Januar 2011 og innen April hadde han fått merket deres nevnt I over 100 blogger. Innen 9 måneder hadde de allerede over 100 000 brukere.

Man kan kaller det Leo gjorde for «innholdsmarkedsføring», «tatt over kunder» og «å gjøre ting som ikke lønner seg», men da går du glipp av det store bilde.

På bare 9 måneder hadde Leo bygd Buffer til et gjenkjennbart merket!

Viktigheten av et merket

Du har bygd et merke når du har kommet deg inn i kundens bakhode.

Tenk over hvorfor Amazon er så avhengig — De ligger i alles bakhode. Når vi vurderer å kjøpe nesten hvilket som helst produkt, går vi på Amazon for å få det til lavest mulig pris. De som har appen vet at man kan åpne den, trykke et par ganger og få det levert innen 2 dager.

Tidligere var det sånn at når du bygde et merke betydde at du begynte å få direkte, upåvirkede gjester som kommer til siden din. Dette er folk som besøker siden din for ingen annen grunn, unntatt at du ligger i bakhodet deres. De fikk en tanke som påvirket dem til å besøke siden din.

«I det lange løpet betyr det at merket ditt sprer seg. Fordi du har plass i folks minne, folk tenker på deg, og det betyr at de snakker om deg om forteller sine vennener og familie om deg.»  

Det er derfor å bygge merket ditt er så viktig. Det er det som får deg ut av tankesettet «ting som ikke lønner seg» og dytter deg mot en ekte vekst. 

For å bygge merket ditt fra ingenting trenger du to ting: det som skiller deg fra konkurrenter og repetisjon.

Det som skiller deg fra konkurrentene

Det som skiller deg fra konkurrenter: verdien av å være ny, original eller unik.

37signals har siden 1999 blogget om hva de gjør, hvorfor de gjør det, og hvordan de tenker å bygge bedriften deres. Men da de i Saas startet var det ekstremt uvanlig. Ingen delte hvordan de balanserte å bygge merkevarer med rådgivning eller hvordan de A/B testet.

De er frontfigurer I Saas for hvordan man kan skille seg fra konkurrenter ved å dele, undervise og hjelpe andre til å lære.

Her er hvordan KISSmetrics definerer å skille seg ut:

«Vi vil dele hvem som helst sin analyse av markedet så lenge det er høy kvalitet og vi mener at den er brukbar.»

De definerer merket deres ved at de er hjelpfulle, og det gjorde at de valgte å brukte Twitter som den platformen for å lære mere om å analysere. Over tid vokste følgere på Twitter til 200 000 + av bare organiske søk uten å bruke et øre.

Her er hvordan Leo definerer å skille seg ut, med eller uten Buffer:

Hvordan man gjør det bra på Twitter med eller uten Buffer.

Over tid la de til flere ting til merket deres som gjorde at de skilte seg ut. Og med deres vitenskapelige tilnærming til glede og produktivitet, samtidig som de hadde deres radikale tilnærming på bedriftens åpenhet. Var de i stand til å fortsette «å skille seg ut» tilnærmingen fersk og fikk den til å vare, fordi den kom fra et autentisk og genuint sted.

 For å bygge en merkevare kan du ikke bare snakke om å skille seg ut. Du må faktisk øve og skape en ny opplevelse for folk.

Repetisjon

For å holde en plass i noens bakhode trenger du å lure deg inn i hodet deres igjen og igjen helt til de ikke klarer å glemme deg. Med andre ord, du trenger repetisjon.

Det er “innhold” i “innholdsmarkedsføring» som er nøkkelen her:

Innhold kan være en tweet, Facebook innlegg, et blogginnlegg, eller alt som kan bli skrevet gjentante ganger og delt flere ganger i ulike kanaler.

Fordelen med innhold er at den kan lønne seg, i form av det uendelige nummer av følgere som kan forbruke et innhold og på utallige måter, kan det innholdet bli pakket og produsert. Det er det som skaper repetisjonen som blir merket. 

Når Leo snakker om sin gjesteblogging strategi fokuserer han på hvor viktig det er å velge «mengde over kvalitet» eller sagt på en annen måte:

De fleste overvurderer merkets substans og undervurderer repetisjon.

Leo begrenset substansen og fokuserte sentralt på å optimalisere Twitter brukeren til Buffer. Han fokuserte på repetisjon og postet over 150 gjesteposter og det var det som gjorde at Buffer ble best i brukt av Twitter.

Quick Sprout var et merket bygget sammen med Neil Patel. De tok et portrett av Neil Patel og brukte det på landingssiden, på bloggen, Twitter brukeren, hans personlige side og mye mer. Meningen med det var at all repetisjonen skulle laget et minneverdig inntrykk og gjør sånn at bilde la seg i folks bakholdet. 

Bilde av Niel Patel
Bilde av Niel Patel
Bilde av Neil Patel

Flere eksempler på at det er repetisjon som bygger et merke.

AdEspresso sine bilder drakk alle på hele teamet en espresso av de samme koppene. De brukte også de same bildene på sine Facebook og Twitter profiler.

Med Armando Biondi sine ord, det er: «lav-intensiv, regelmessighet som bygger merkevarer og selvtillit.» han mener det er det som er grunnen til at de gikk fra 0 til 1 million dollar i årlig rekruteringsinntekt.

Bilde fra AdEspresso

ReadMe puttet maskoten deres over hele siden deres, de brukte den også på alle deres sosiale media brukere og i kommunikasjon med kundene deres, de hadde den til og med over hele kontoret deres. Der de fortsatte å lage den for moro skyld.

Grunnlegger Greg Koberger mener at repetisjon gjør at «kundene kjenner Owlbert nå og enda viktigere, de vet at vår bedrift er litt annerledes.»

Bilde fra ReadMe

Den beste måten å skape en merkevare starter med deg selv

Når du startet fra ingenting er du den beste merkevaren som du kan bygge for din bedrift. Dette er den lekeparken som gjorde at folk som Jason Fried, Neil Patel og Leo Widrich kunne bygge sin personlige merkevare og deres bedrifters merkevare fra begynnelsen av.

  • Det som gjør at de skiller seg ut er basert på hva som inspirerte deg til å starte din egen bedrift.
  • Tidlig i fasen er repetisjon lett fordi du kan spille mot deg selv og din historie. De fleste liker historier og de har alltid lyst til å høre hvorfor du startet din egen bedrift.

Det er når du gjør det, at du vil samle din fanbase og du vil starte å forbli i andres bakhode. Gjennom repetisjon og opprettholde det som skiller deg ut, kan du ta større og større plass i andres bakhode.

Før du vet ordet av det, så tenker andre regelmessig på deg og din bedrift. Og fordi de tenker på deg, snakker de om deg og de deler dine produkter med sine venner og familie.

Å bygge en merkevare er mer enn bare å gi ut gratis smaksprøver med din logo på. Det handler om å skape historier. Ditt produkt og din bedrift eksisterer for dine kunder og for å hjelpe dem å nå suksess.

Det er flere verktøy og produkter i Saas i dag enn det har vært noen gang. For hver jobb som må gjøres er det flere verktøy som kan gjøre jobben. Til syvende og sist er det din merkevare, som skiller din bedrift og dine produkter fra andre i hode til kundene dine. Merkevare er hva du trenger å fokusere på for å kunne konkurrere i dagens tøffe marked.

Kilder:
Unsplash
Hiten Shah

One thought on “Hiten Shah – How to Build a Brand from Nothing (Oversatt til norsk)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *