Photo by The Creative Exchange on Unsplash

Growth hacking. Hva det er og hvorfor det fungerer.


Amazon, Google eller Facebook. Med så mange store merkevarer der ute, hvordan skal små bedrifter klare å overleve på dagens marked? Her er et alternativ, growth hacking.
Growth hacking bli forklart som en strategi der man skal få så mange brukere eller kunder som mulig ved å bruke så lite penger som mulig. Growth hacker er kreative og de bryr seg om hvordan de skal få bedriften til å vokse.

Growth hackers tend to be obsessive, curious and analytical:

  • Growth hackers focus solely on strategies related to growing the business.
  • They hypothesize, prioritize and test innovative growth strategies.
  • They analyze and test to see what’s working.

Det viktigste er da å vite om dette er noe kundene dine er interessert i, og enda viktigere, er det noe de kunne betalt for?
Markedsføring kan bli veldig dyrt hvis du skal innom de store plattformene. Men growth hackere liker å tenke kreativt og de vil gjøre det på den billigst mulige måte. En måte å markedsføre et produkt uten at det koster noe, er gjesteblogging. Jeg skrev i mitt tidligere blogginnlegg om Leo Widrich, han skrev 2-3 gjesteblogginnlegg hver dag i et par måneder og på den måten fikk han merket deres nevnt i over 100 blogginnlegg. På den måten fikk han merket sitt til å bli nevnt og husket uten at det ble et dyrt markedsføringsbudsjett.

Eksempler

Dropbox
Da dropbox startet var det bare mulig å få en bruker hvis du var invitert av en som allerede hadde en bruker. Dermed ble det eksklusivt fordi du måtte kjenne noen som hadde det for å bli med selv. Og de som hadde en bruker ville invitere fordi de fikk ekstra lagringsplass ved å invitere andre. De skapte en etterspørsel på å invitere og å bli invitert, deres største markedsføring var ordet på gata. De fikk målgruppen til å snakke med hverandre om produktet sitt, sånn spredde de merket sitt.

Instagram
De som skapte Instagram begynte med en annen app, men så snakket de med brukerne sine og fant ut at det var dele bilde funksjonen de likte best. Og etter litt forskning fant de ut at de plattformene som hadde den funksjonen var de enten for kompliserte eller så var det ikke hovedfokuset med appen. De tok det beste de fant ved noen apper og satt den sammen til Instagram, samtidig som de hadde god timing med å lansere rundt samme tid som Iphone 4.

Konklusjon

Dette er ikke de eneste bedriftene som har gjort det bra på grunn av growth hacking, det er flere eksempler jeg kunne ha brukt. Men jeg valgte disse.
Jeg tror growth hacking er ganske spennende, å kunne få en helt ny bedrift til å bli et anerkjent merke som flesteparten har hørt om på ganske kort tid. Jeg studerer markedsføring så det er ikke mulig for meg å ikke finne dette til en viss grad fascinerende.
De viktigste reglene ser ut til å være:

  1. Finn ut hva kundene dine syns om produktet ditt.
  2. Prøv deg fram og finn ut hva som funker for ditt produkt
  3. Funn det som gjør at bedriften din vokser, og fortsett å gjør det. Bare denne gangen, gjør det med vilje.

Kilder:

Neil Patel
https://neilpatel.com/what-is-growth-hacking/
Optinmonster
https://optinmonster.com/glossary/growth-hacking/
Unsplash
https://unsplash.com/

One thought on “Growth hacking. Hva det er og hvorfor det fungerer.

Legg igjen en kommentar til Frida Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *