Photo by Campaign Creators on Unsplash

Hvorfor ha fokus på inbound markedsføring


På Høyskolen Kristiania fikk vi besøk av en gjesteforeleser, Camilla Visjø fra Inbound group AS som er deres salg og markedssjef. Hun presenterte oss for inbound markedsføring. Dette var noe jeg ikke kunne noe om fra før, men det var interessant å lære om. Da vi skulle skrive dette blogginnlegget fikk vi to valg; forklare hva en digital markedsstrategi er, eller forklare hva inbound markedsføring er. Jeg visste fort hva det var jeg ville skrive om.

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er en viktig del av inbound-strategien. Ordene henger godt sammen så det er ikke alltid like lett å skille dem. En ting som er viktig å huske er at inbound er digital, men innhold kan være både digital og analog. Innholdsmarkedsføring er relevant og verdifullt innhold med en tydelig målgruppe.

Inbound markedsføring

Begrepet ble lansert i 2005 av Brian Halligan. Han så at måten bedrifter og markedsførere solgte på var annerledes fra måten hvordan kunder kjøpte på. Kundene hadde begynt å flytte kjøpsprosessen over på nettet, samtidig som bedriftene fortsatte å markedsføre som før internettets tid.  

Kundene hadde begynt å bruke internett for å finne produktene som kunne løse deres behov. Besøke blogger, nettsteder, kundeanmeldelse, sosiale medier og reviews var blitt mye vanligere.

Inbound markedsføring er en digital markedsstrategi. Den fokuserer på å få kunder til å oppsøke bedriften selv gjennom søk på de digitale plattformene kundene er på. Det handler om salg på kundens premisser, der man bygget opp kjøpsprosessen rundt kundens behov og ønsker. Inbound markedsføring er ikke bare om å få mer salg, det handler om å gi kunden en god opplevelse sånn at de blir førnøyde. Fornøyde kunder kan bli ambassadører. En ambassadører er de kundene som er så førnøyde med kundeopplevelsen eller produktet/tjenesten at de anbefaler de videre til andre. Om det er venner og familie eller om de bruker sosiale media eller kundeanmeldelser.

Kjøpstrakt

bilde fra InboundGroup

I inbound markedsføring er det viktig å være med så tidlig som mulig i kjøpsprosessen sånn at du kan fortelle dem hvorfor du har den beste løsningen. Hopper de inn på slutten har du ikke mye tid til å fortelle om ditt produkt eller tjeneste og kunder liker ikke alltid at du skal bare snakke om ditt eget produkt. Man kobler ofte litt ut når det er åpenbart at den andre parten prøver å selge deg noe.

Det som er viktig i inbound markedsføring er å hjelpe folk med å finne en løsning på problemet, selv om din bedrift ikke da har løsningen. Om du sender dem til en konkurrent, vil de forhåpentligvis huske deg fordi du var så hjelpsom. Og så komme tilbake senere når du har det produktet eller den tjenesten som kan løse problemet deres.

Målgruppe

En av de tingene som er viktig i inbound markedsføring er at du har en spesifikk målgruppe. Du prøver å nå de som allerede er interessert i det du kan tilby. Inbound markedsføring blir ofte brukt i b2b (business to business) fordi det er færre kunder med høyere transaksjonsverdi, og de kommer for å løse et problem de allerede har. Når det er færre kunder kan du bli mer spesifikk når du definerer målgrupper. Her kan du gå mer i dybden enn for eksempel: kvinne, i 40-årende, bor i Oslo og har god inntekt. Du kan skrive om hvilke kanaler du finner dem, hvilke utfordringer du kan møte ved denne målgruppen og hvordan deres kjøpsprosesser er. Oftest i disse situasjonene er det best å lage en persona. En fiktiv figur som skal representere din gjennomsnittlige kunde, det typiske eksemplet på de i din målgruppe.

Outbound

Outbound markedsføring har pleid å være den dominerende formen for markedsføring. Man oppsøker potensielle kunder i de kanalene de befinner seg i, men dette er oftest når kunden konsumerer annet innhold. Eksempler på outbound markedsføring er videoreklamen som kommer før eller midt i videoen de egentlig ville se. Outbound er ikke basert på samtykket av mottaker, og derfor blir det oppfattet som plagsomt og er blitt mindre effektivt etter det digitale skiftet. Outbound markedsføring er e-postkampanjer men tradisjonell reklame og annonsering faller også under outbound som for eksempel tv-reklame, bannerannonser, plakater, og masseutsendelse av e-post.

Disse metodene er effektive når du ønsker å kommunisere med store masser, eller når du vil øke kjennskapen til en merkevare.

Konklusjon

Outbound er massekommunikasjon som de fleste finner litt irriterende, den er basert på at selgere prøver å nå ut til så mange som mulig i håp om å treffe noen som er interesserte. Inbound markedsføring er når man prøver å finne potensielle kunder på plattformer de er og som allerede har vist en interesse i et produkt eller tjenesten du leverer. Det er ikke sånn at man må velge enten eller, det er fullt mulig å ha en god kombinasjon. Det som er viktig er å vite hvilken som burde brukes til hvilken tid. Noe som Erlend Førsund nevner i sitt blogginnlegg: det er lettere å selge til noen som vet at de har et problem som du muligens har løsningen på, enn de som ikke vet at de har et behov.  

Kilder

Unsplash

One thought on “Hvorfor ha fokus på inbound markedsføring

  1. Veldig bra innlegg dette her! Og jeg liker at du har fokusert på kjøpstrakten. Hadde kanskje vært lurt å fått plassert overskriften over det fremhevede bilder, da slipper leseren å scrolle ned for å se hva innlegget handler om.

    Bra jobba:D

Legg igjen en kommentar til Frida Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *