Photo by Kaleidico on Unsplash

SEO og Link-building


I det forrige innlegg skrev jeg om kjøpsprosessen med fokus i betalt og ubetalt søk. I dette blogginnlegget skal jeg fokusere på ubetalt søk og hvordan å bruke link-building for å komme høyere opp på SERPen. (Serach Engine Result Page)  

SEO – Search Engine Optimizer

Det finnes to måter å havne på en søkemotor sin SERP, SEO (Search Engine Optimizer) og SEM (Search Engine Marketing). SEM er den betalte metoden der du auksjonerer på et eller flere søkeord som er relevant til din annonse og håper den blir vist på SERPen. SEO er å komme høyt opp på SERPen på en naturlig måte, uten å ha kjøpt plassen på enkelte søkeord. Da dømmer søkemotoren nettsiden din ut fra relevans og sider som linker til ditt nettsted. Det er derfor du ønsker at mange skal linke til din nettside, men for at de skal gjøre det må du ha en bra nettside som løser problemene du lover å løse.

Link-building

Link-building er prosessen for å få eksterne nettsider til å linke tilbake til din. Hver side som linker til din side regner google som en stemme, og jo flere stemmer du har jo høyere kommer du på SERPen. Hvis sider som linker til din side har et bra rykte og er relevant til søkeordene så er den stemmer vert mer. Du vil derfor at bedrifter som er i samme bransje som deg til å linke til siden din, fordi de teller mer enn de som er helt urelaterte til det du skriver om.  Link-building kan hjelpe deg med å komme høyere opp på SERPen men det burde også hjelpe med få flere besøkende til siden din. Samtidig som det forsterker merkevaren din. Det er noe bedriftene burde starte med rett etter at nettsiden er ferdig og kan publiseres.

Det er noen som prøver å manipulere søkemotorer med link-buliding for å få nettsiden deres høyere oppe på resultatlisten. Men blir du tatt kan du risikere at søkemotoren fjerner nettsiden din på resultatlisten. Det er bedre å fortjene de linkene som blir linket på siden din.

Man burde ikke kjøpe seg til linker, men det er mulig å spørre bloggere eller influencere som er kjente innenfor den samme bransjen som du operere i til å linke til siden din.  

En annen ting som er viktig er å huske å ha gode overskrifter, søkemotorene vil se om overskriftene samsvarer med linken. Wordstream bruker et eksempel i bloggen sin:
Hvis noen linker til deres blogg om «Good Guys Wind Turbine Parts» og skriver «wind turbine parts» da ville de blitt rangert høyere for de søkeordene. Men hvis de hadde linket «Good Guys LLC» så hadde de ikke rangert høyere på søkeordene «wind turbine parts» som de heller ønsker.

Konklusjon

Når det gjelder link-building så er den enkleste regelen å følge at du skal skrive bra informasjon, ha en enkel og oversiktlig nettside og løs problemene til kunden. Da vil du få et godt omdømme og de som liker siden din vil linke til den.

Kilder:

Chaffey, Dave & Fiona Ellis-Chadwick. 2019. Digital Marketing: Strategy, Implementation and Practice. 7.utg. England. Pearson. 

Unsplash

Visser, Marjolein, Berend Sikkenga & Mike Berry. 2018. Digital Marketing Fundamentals: From Strategy to ROI. Nederland. Noordhoff Uitgevers.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *